Komunikacja w Sytuacji Kryzysowej
24 lipca 2008, 10:04
Komunikacja w Sytuacji Kryzysowej
W czasach kryzysu, nasza zdolność do komunikacji może zostać utrudniona
przez obawy, napięcie i zewnętrzną presję powołującą nas, jako liderów, by
zniwelować problem i przywrócić system do stanu równowagi. Nasze ostatnie
doświadczenia z firmami w sytuacji kryzysowej, skłoniły nas by dostarczyć te
wskazówki dla komunikacji w sytuacji kryzysowej:
1. Komunikuj prędko i często. Mów co wiesz wtedy kiedy wiesz to. Jeśli nie masz
odpowiedzi, powiedz że nie masz. Nie czekaj na ludzi, aż dostaną informacje z
zewnętrznych źródeł.
2. Używaj różnorodnych metod komunikacji by dostosować się do różnych ludzkich
przyzwyczajeń i stylów komunikacji. Używaj języka, który jest odpowiedni dla
Twoich odbiorców, preferując prosty język polski bardziej niż mowę wypełnioną
językiem żargonowym i akronimami.
3. Nawiąż kontakt i zrekrutuj do pomocy liderów opinii w każdej funkcyjnej
dziedzinie. Liderzy opinii to Ci, którzy mają skłonność do wpływania na opinię
grup poprzez siłę swoich opinii. Poprzez zrekrutowanie, zwerbowanie ich w czasie
kryzysu, wesprzesz całościowy proces zrozumiałej i klarownej komunikacji,
myślenia, spokoju ogółem. Pamiętaj, że liderzy opinii często nie są członkami
najwyższych szczebli danych grup społecznych.
4. Zachowuj się w sposób, jakiego wymagasz od innych. Twoje zachowanie jest
najpotężniejszym mechanizmem komunikacji jaki posiadasz. Liderzy modelują
zachowywanie się w sposób, w jaki chcą, aby zachowywali się inni. Jeśli jesteś
pewny siebie i spokojny, większość Twoich ludzi również taka będzie.
5. Bądź widoczny i staraj się być jak najbardziej dostępny dla każdego, kto
potrzebuje Twojego czasu. Kiedy ludzie chcą z Tobą porozmawiać, niech tak się
stanie. Widoczność i dostępność są kluczami do wcielenia innych. Im bardziej
wcieleni, włączeni do sprawy poczują się inni ludzie, tym lepiej zajmą się
kryzysową sytuacją.
6. Wbuduj trening dotyczący zespołowych umiejętności rozwiązywania problemów w
program szkoleniowy swojej organizacji. Spraw, by takie umiejętności były
kluczową składową roli każdej osoby w organizacji. Ludzie funkcjonują lepiej w
sytuacji kryzysowej kiedy skupiają się na rozwiązaniach, zamiast na samym
problemie. A kiedy nie ma kryzysu, ich umiejętności pomogą im zajmować się
kłopotami, zanim te staną się kryzysami.
--
Piotr R. Michalak
Strateg marketingowy i copywriter, właściciel agencji marketingowej Ententa
Autor e-kursu o reklamie: Uwolnij Swoją Firmę
Dodaj komentarz