Myślenie strategiczne
24 lipca 2008, 09:56
Myślenie strategiczne: Szerokie spojrzenie
Szerokie spojrzenie to umiejętność ważna w myśleniu strategicznym. A myśleć strategicznie musisz, jeżeli jesteś właścicielem firmy lub jej dyrektorem.
Szerokie spojrzenie to potężna koncepcja. Jej punktem wyjścia jest obserwacja
rynku swojej branży. Możemy zauważyć, że firmy działające w zakresie swojej
branży dążą do dominacji rynku poprzez ulepszanie swych działań, które są...
Bliźniaczo do siebie podobne.
Firma A naśladuje Firmę B, starając się ulepszać swoje procesy. Firma B
naśladuje Firmę A i Firmę C. To zjawisko zostało opisane przez sławnego stratega
marketingowego Jay'a Abrahama: Nazwał je krótkowzrocznością (funnel vision).
Możemy to nazwać strategią krótkowzroczności, najpopularniejszą ze strategii.
Strategia upodabniania się do siebie nawzajem firm, które działają w danym
sektorze.
Walka w zakresie ulepszania tych samych procesów może prowadzić do niewielkich
zysków na danym rynku. Umożliwia np. wzrost sprzedaży / zysków / przychodów o
10% w ciągu roku... Albo podobnej wielkości spadek.
Co przedsiębiorstwo może zrobić, aby móc zyskać wzrost
kilkudziesięcio-procentowy?
Działać przeciwnie do strategii krótkowzroczności. Gdy ludzie zbyt długo
działają w danej branży, zbyt długo w jednym biznesie, obserwując tylko swoją
branżę, zaczynają kopiować się nawzajem. To największy wróg innowacji
marketingowych.
Co zatem jest przeciwne do zjawiska krótkowzroczności?
Należy obserwować inne branże i czerpać z nich pomysły. Należy wyszukiwać
najskuteczniejsze procesy marketingowe w firmach innych branż - i aplikować je w
swoim przedsiębiorstwie. Zalecam, aby w tym celu podróżować. Zwiedzać inne
kraje, poznawać inne kultury. Nawet w innych miastach Polski zauważysz różnice w
marketingu.
Nawet prenumerując czasopisma zagraniczne zauważysz duże różnice w komunikacji
marketingowej, w opisywanych problemach biznesowych, w stosowanych metodach.
Warto poszerzać horyzonty. Myślenie strategiczne na tym korzysta.
Zamiast obserwować polskie firmy, zalecam wziąć pod lupę firmy amerykańskie,
japońskie lub dowolne inne spoza Twojego podwórka. Marketing w USA jest znacznie
starszy od polskiego - to kopalnia pomysłów.
Obserwować firmy ze swojej branży również warto. Ale oprócz tego warto też
myśleć przez analogie - szukać innych firm, z innych branż, będących w podobnej
sytuacji. Co oni robią? Albo firmy, które już były w takiej sytuacji jak Twoja i
poradziły sobie, radzą sobie świetnie. Jak tego dokonały? Jakie były ich
strategie sukcesu?
Na tym właśnie polega szerokie spojrzenie - koncepcja, którą musisz opanować,
jeśli chcesz tworzyć strategię swojej firmy.
--
Piotr R. Michalak
Strateg marketingowy i copywriter, właściciel agencji marketingowej Ententa
Autor e-kursu o reklamie: Uwolnij Swoją Firmę
Dodaj komentarz